tisdag 22 februari 2011

till dig

den här dikten skrevs av fantastiska Viktoria som läste upp den på mormors begravning i mars!
hela dagen var grå och jobbig, men så kom viktoria till begravningen, klädd i vita kläder och lös upp hela dagen!
jag kommer ihåg det så väl, hon var så söt och omtänksam!
precis innan hon skulle läsa upp sin dikt som hon skrivit så sa hon att hon hade klätt sig i vitt för att hon visste att Gun-Britt skulle vilja det!
så fint sagt, och så rätt om man kände min mormor!


Till Gun-Britt


Jag har en tavla på min köksvägg

ett blomsterfång i broderi

Den röda blomman där i hörnet

är du nu i min fantasi


Varje stygn så noggrant sytt

av dig som glädje, liv betytt

En sommarlycka har du sparat

där i tavlan, liksom jag

har vart minne ömt bevarat

ifrån varje Gun-Brittdag


Jag tänker när jag ser den,

min sommarblomsterbild,

att där finns du, visst gör du det

som alltid, varm och mild


Varje högtid, kring dukat bord

var din plats alltid given

Din själ står nu med gyllene ord

i våra hjärtan skriven


Fastän jag var midsommar

lär undra var du är

så ska jag alltid se din plats

som om du ännu sitter där



Viktoria Agnesten

mars 2007

3 kommentarer:

Olivia Soreby sa...

Saknar mormor )):

elina sa...

jag med! tur att vi har varandra :)

Olivia sa...

Jaa !! :) <3